Opis metody

Metoda WebQuest ma stałą, określoną strukturę, na którą składają się:

1. Temat - musi zawierać problem do rozwiązania, nie może prowokować ucznia do powielania informacji zawartych w sieci.
2. Wprowadzenie - jest tym elementem strukturalnym WebQuestu, który ma zaciekawić ucznia i wprowadzić w tematykę realizowanego projektu. Opis powinien być oryginalny i motywujący, zachęcający do pracy. Musi wskazywać cele sytuujące jego realizację w szerszym kontekście procesu dydaktycznego.
Można również opisać:
  • jakie powinny być efekty pracy projektem – czego uczniowie powinni się dowiedzieć, nauczyć;
  • jakie treści programowe będą realizowane (konkretne odniesienie do podstawy programowej).
3. Zadania dla uczniów powinny:
  • być problemowe lub tajemnicze – sformułowanie problemu do rozwiązania;
  • wyzwalać kreatywność;
  • zawierać propozycje do sformułowania i zdefiniowania stanowiska, oceny sytuacji, wskazania argumentów;
  • umożliwiać zaprojektowanie produktu;
  • stanowić złożone problemami do analizy;
  • zawierać wszystkie inne elementy, które kreują proces uczenia się i przetwarzania informacji.
Jeżeli finalny produkt wymaga używania narzędzi (np. wideo, dźwięk, WWW) należy o tym wspomnieć.
4. Proces - powinien zawierać krótki opis organizacji procesu dydaktycznego w grupie podczas realizacji WebQuestu. W tym miejscu przedstawiamy kroki, jakie uczeń powinien wykonać, aby zrealizować zadanie. Ważne jest wskazanie, w jaki sposób ma być przygotowana prezentacja WebQuestu – na jednym komputerze czy kilku, w klasie czy pracowni komputerowej? W jaki sposób będzie projekt prezentowany?
5. Źródła - należy wskazać, z jakich źródeł należy skorzystać. Niektóre z możliwości:
  • adresy konkretnych materiałów źródłowych (nie stron internetowych,);
  • podręczniki szkolne;
  • adresy e-mail dla wszystkich uczniów i nauczycieli;
  • określona liczba kopii projektu;
  • programy komputerowe, używane w trakcie realizacji WebQuestu;
  • odniesienie (odsyłacz) do materiałów klasowych lub materiałów ze szkolnej biblioteki;
  • multimedialne materiały (video, materiały dźwiękowe).
6. Ewaluacja - to ostatni etap, czyli ocena pracy uczniowskiej. Należy opisać, które produkty ucznia oraz procesy będą podlegały ocenie, ewaluacji. Oczywiście musi to korelować z zadaniami i czynnościami przewidzianymi do wykonania przez uczniów w ramach projektu.